· A kötött uniós, illetve magyar gazdaságpolitikai célrendszer (pl. ipari termelés aránynövelése, kkv-k erősítése) határozza meg a gazdaságfejlesztési pályázatok feltétel- és célrendszerét, így a pályázatok mögötti logikát ebből a szempontból lehet megérteni.
· A GOP 900 milliárdjához képest a GINOP-ban árfolyamtól függően legalább 2500 milliárd forint áll rendelkezésre és a jelentős forrásnövekedésen belül a legnagyobb prioritás a pénzügyi eszközöké (bő 700 milliárd forint), amelyek rövidesen indulnak az MFB Pontok felállása nyomán.
· Nagyvállalatok lényegében csak a kutatás-fejlesztési (második) prioritásbeli pályázatokból tudnak forrást szerezni, szolgáltató cégek pedig csak pénzügyi eszközökből (hitel).
· Még a nyár elejéig újranyitásra kerülnek a most felülvizsgálat alatt álló GINOP- 1.2.1-es, illetve 1.2.2-es termelési kapacitásbővítő pályázatok, mivel a megemelt keretösszegeikből (105, illetve 60 milliárd forint) még több tízmilliárd forint szabad forrás áll rendelkezésre; és ezzel párhuzamosan a GINOP-1.3.1-es kódszámú, külpiacra jutási támogatási pályázatot leegyszerűsítik, hogy nagyobb legyen az érdeklődés.
· A GINOP-2.1.1 és 2.1.7 konstrukcióknál megemelték a keretet 50-ről 60 milliárdra, illetve 20-ról 35 milliárd forintra, de ez is csak korlátozottan segít, hiszen előbbire mintegy 350 milliárd forint, utóbbira pedig közel 160 milliárd forintos támogatási igény érkezett be.
· A rendkívül magas számok kapcsán Karsai megjegyezte: "nem hiszem, hogy ekkora valós prototípus-fejlesztési igény lehet Magyarországon, így opportunista fejlesztési igények is megjelenhettek ezeknél a pályázatoknál" (néhány hónap alatt dupla akkora fejlesztési igény jelentkezett, mint az előző uniós ciklusban 7 év alatt), így előrevetítette: alapos szűrés várható, és ebben segíthet az új állami pályázatértékelési rendszer felállítása is.
· Az a tervünk, hogy 2016 végéig a 2500 milliárd forintnyi 7 éves GINOP-keretből mintegy 2200 milliárd forintot elérhetővé teszünk a vállalkozások felé közvetlen, vagy közvetett módon (utóbbiból például a munkaerőpiaci támogató programokat említette) és jelezte: a frissített Határozatok Tárában ott lesz a minap módosított GINOP Éves Fejlesztési Keret áttekinthető táblázata.
· A termelési kapacitásbővítést segítő kombinált termékek kapcsán jelezte: itt a GINOP 2.1.1-hez hasonló lesz a szabályrendszer (erőteljes feldolgozóipari fókusz) és élelmiszeripari, illetve mikro- és kisvállalkozások számára lesz elsősorban elérhető, ezzel párhuzamosan a beszállítói integrátori pályázatnál a kkv-k és nagyvállalatok konzorciuma indulhat majd.
· A GINOP keretében megjelenő épületenergetikai forrásoknál az a terv, hogy egyetlen pályázatban ki lehessen helyezni az 50-60 milliárd forintnyi vissza nem térítendő forrást és az ugyanilyen volumenű hitelt is, hogy a prioritás kerete minél hamarabb elfogyjon
· A pénzügyi eszközökön belül a hitel termékek terítése most májusban elindul országszerte 26 helyen (megyeszékhelyeken és Budapesten), míg a kombinált hitelek (élelmiszer és energetika) július-augusztustól várhatók az MFB Pontokon keresztül.
· Gyakran használt email címmel érdemes regisztrálni az elektronikus pályázati felületen, mert minden pályázati kommunikáció ezen keresztül zajlik, illetve figyelni kell arra, hogy az elektronikusan elküldött pályázatokat 3 napon belül postán is el kell küldeni (cégszerűen aláírva, illetve ha rendelkezik a cég elektronikus aláírással, akkor azon a módon is igazolni kell a pályázat benyújtását).
· Megjegyezte: sajnos az elektronikus pályázati kitöltő program folyamatos fejlesztés alatt áll, igen gyakran jönnek hibaüzenetek, de a folyamatos a fejlesztések miatt a rendszer hónapról-hónapra javulni fog.
· A piaci eszközök beszerzése esetén a három árajánlatos beadás kapcsán jelezte: a vonatkozó kormányrendelet nyomán ettől majd el fog tekinteni a hatóság (bizonyos pályázatoknál már eddig sem kellett), de hangsúlyozta: a piaci áralátámasztás nagyon fontos, az Európai Bizottság is elvárja, mert ha ez nincs meg, akkor később pénzügyi korrekció veszélye áll fenn.
· Jelezte: hatóságként is az a céljuk, hogy minél kevesebb legyen a pályázatoknál a hiánypótlás, így ennek érdekében a rendszer egyszerűsítésében érdekelt a helyettes államtitkárság is.
· Megjegyezte: a pályázatok 30%-át jogosultsági alapon elutasítjuk, kicsit nagyobb odafigyeléssel ez leszorítható lenne 10-15%-ra, de aki átjut a jogosultsági kritériumokon, akkor annak döntő része (80-90%) el is nyeri a támogatást.
Forrás: www.portfolio.hu
2024.01.29.
A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs (NKFI) Alap 2024. évi Programstratégiáját ismertető videóban a miniszter bejelentette: a Nemzeti Tudománypolitikai Tanács jóváhagyta a 2024-es Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap programját.
Tovább »