2021 során a 27 uniós tagállam összesen 335 milliárd euró összegű állami támogatást nyújtott, ez a 2021. évi összesített GDP-jük mintegy 2,3%-át teszi ki. 2021-ben is, 2020-hoz hasonlóan, a koronavírus-világjárvány gazdasági hatásainak enyhítése maradt az állami támogatási intézkedések középpontjában: a 335 milliárd euróból 191 milliárdot fordítottak az uniós országok válságkezelésre. Ez az összes állami támogatási kiadás mintegy 57%-a.
2020-hoz képest 2021-ben a tagállamok 1,9%-kal (6,17 milliárd euró, inflációval korrigált adat) kevesebb támogatást nyújtottak.
Nem válságkezelési célra a tagállamok 144 milliárd eurót fordítottak (43%-a az intézkedéseknek), amelyből legtöbbet környezetvédelemre és energetikára költöttek; a zöld célkitűzéseket támogató intézkedések összege 69 milliárd euró volt, így ez a támogatási kategória maradt továbbra is a legnépszerűbb – hasonlóan a korábbi évek gyakorlatához – a válságtámogatást leszámítva.
A csoportmentességi rendeletek hatálya alá tartozó támogatások aránya 2021-ban is nőtt: az összes állami támogatási intézkedés 83%-a (válságtámogatás nélkül 93%) tagállami hatáskörben, előzetes bizottsági bejelentés nélkül, valamelyik csoportmentességi rendelet hatálya alatt került odaítélésre.
Magyarország GDP arányosan az EU-n belül a második legtöbb támogatást nyújtotta (2021. évi GDP 3,4%-a), ez névértéken 5,34 milliárd eurónak felel meg, ami azért messze elmarad a nagyobb tagállamok kiadásaitól.
A jelentés elérhető a Bizottság Versenypolitikai Főigazgatóságának honlapján.
Forrás: https://tvi.kormany.hu/
2023.09.15.
A külföldi működőtőke (FDI) egy felzárkózó ország életében lakmuszpapírként jelzi a globális megatrendek változását, meghatározza a fogadó ország gazdasági teljesítményét, valamint a külgazdasági kapcsolatokat is. A magyarországi járműipar a rendszerváltás után hamar a gazdaság egyik legfontosabb pillérévé vált, így tökéletes vizsgálati alany a beáramló FDI hatásainak megértésére és a jövőbeni FDI-stratégia elveinek megalapozásához.